onsdag 10 november 2010

Konsten att baka macarons


Nu när jag har ganska mycket tid (men betydligt mindre än man tror!) så tänkte jag utmana mig själv i köket och lära mig att baka riktigt fina macarons. Macarons är en liten fransk mandelmarängkaka som man kan färgsätta och fylla efter smak och tycke. Det som kännetecknar en riktigt fin macaron är att den har en liten "krage" i botten och en slät och fin yta. Att få till båda sakerna är inte det lättaste och dessutom är det ett pyssligt bak med många moment. De är dock otroligt läckra att både se på och äta, så det vore roligt att kunna baka sådana. Vi får se hur det går. Har provbakat 1 plåt och redan lärt mig av ett och annat misstag.
Resultat av försök 1: Snygga, härligt rosa mandelmaränger men inte så släta eller glansiga som ovan. Skulle ha siktat i den malda mandeln och gjort dem betydligt mindre.

Inga kommentarer: